Het bestuur stelt zich graag aan je voor!

In het bestuur van de Werkgroep Internationale Samenwerking zitten Michiel van de Kasteelen (voorzitter), Stefanie de Geus (communicatie), Peter Bas Backer  en Marianne Copier.

Ik ben Michiel van de Kasteelen, geboren in Bangkok, jeugd op de Veluwe, gestudeerd in Leiden (internationaal recht en internationale betrekkingen). Sinds 2016 ben ik lid van het bestuur van de werkgroep, en sinds september 2017 de nieuwe voorzitter. Als student was ik lid van de Nederlandse delegatie naar de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties, en sindsdien ben ik een groot pleitbezorger van het VN-systeem. Mijn vervangende dienstplicht heb ik besteed bij Oxfam-Novib. Ik heb gewerkt in het internationale jongerenwerk PIJON. En daarna meer dan 24 jaar bij de Universiteit Utrecht (Faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie), waar ik verantwoordelijk was voor alle internationale activiteiten. Nu woon ik al weer enkele jaren in Drenthe, waar ik secretaris-penningmeester ben in het provinciaal bestuur en campagneleider. Sinds kort ben ik lid van de GroenLinks delegatie naar de European Green Party.

Dag allemaal, graag stel ik me even voor. Mijn naam is Stefanie de Geus en sinds 2015 ben ik lid van het bestuur. Binnen het bestuur ben ik verantwoordelijk voor de communicatie en verzorg onder andere de nieuwsbrief, de website en de Facebook pagina. Als sinds mijn middelbare school en studie tijd (Europese Studies en Internationale betrekkingen) heb ik grote interesse in internationale politieke ontwikkelingen en actualiteit. Daarnaast heb ik veel in het buitenland gewerkt en gewoond. Daarom wil ik me nu ook graag actief inzetten voor deze werkgroep en samen met de leden interessante activiteiten opzetten en discussies voeren.

Als gepensioneerd diplomaat ben ik, Peter Bas Backer, overtuigd geraakt van de noodzaak van een proactievere inzet van ons allemaal voor vrede, veiligheid en voor een duurzamer en groener beleid. Op het niveau van de staat alleen kunnen de globale uitdagingen niet worden beheerst. Graag zet ik mijn internationale ervaring, onder meer in de Balkan landen, in voor discussie en meningsvorming binnen GroenLinks. Ik ben sinds 2009 actief in de afdeling Leiden en houd de actualiteit bij met studie en participatie in debat.

Mijn naam is Marianne Copier en ik heb Internationale Betrekkingen gestudeerd in Utrecht. Daarna heb ik me vooral bezig heb gehouden met trans-Atlantische veiligheidsvraagstukken en internationale defensiesamenwerking. Vrij specifiek, dus ik ben erg enthousiast om via deze werkgroep ook met andere thema’s op het vlak van Internationale Samenwerking aan de slag te gaan. Ik ben sinds een jaar of twee lid van GroenLinks en heb Zin in GroenLinks 15 gevolgd om erachter te komen hoe ik mijn interesses en capaciteiten kan inzetten voor de partij. Wat me vooral ook aantrekt is het feit dat deze werkgroep Internationale Samenwerking ook op nationaal niveau de verbinding zoekt, ofwel met andere werkgroepen binnen GroenLinks, ofwel door samen te werken met onze partners bij andere partijen.

Voormalig bestuursleden zijn onder andere Margit Timmmen (voorzitter), Noelia Bartelink (voorzitter), Michiel van der Velden (secretaris), Frederieke Ton (communicatie) en Annet van den Akker (algemeen bestuurslid).